Information företagsfilm

GUNILLA HELLGREN MEDIA

STORIES WE TELL - BERÄTTELSER VI MINNS

GUNILLA HELLGREN MEDIA

STORIES WE TELL - BERÄTTELSER VI MINNS

OM FÖRETAGSFILM

Vill du ha hjälp med en film till ditt företag? Så att du tydliggör vad ni arbetar med, din produkt eller tjänst, hur något ska hanteras, instruktioner, ditt företags värdegrund, dess historia, sammanfattning av en rapport. Det finns många användningsområden för en film.

 

SÅ HÄR KAN DET GÅ TILL

 

F. Mål och mening

Beroende på vem eller vilka dina kunder är, anpassar jag filmen och diskuterar fram en filmidé tillsammans med dig som passar er bäst. Det kan vara en presentationsfilm eller en One Head, det beror på vad du vill få ut av filmen och var den ska användas, vilka mottagarna är. Filmen kan du ju skicka via mail men också visa på mässor och utställningar. Eller i din butik. Jag hjälper dig med manus vid behov. Vi går också igenom inspelningen och produktionens olika faser.

 

F.

Corporate Storytelling

Genom Coroprate Storytelling finns en modell som journalisten och författaren Matts Heijbel arbetar efter och det har han gjort sedan 1999. Han menar att i varje företag finns det berättelser och om man använder sig av berättelserna kan man stödja ledarskap, kommunikationen mellan anställda och kunder, utveckling och förändringar som är på gång inom företaget, för att bara nämna några saker. Berättelserna stärker också varumärket, en som lyckats med det är exempelvis Ingvar Kamprad.

 

Berätta vilka som arbetar i ditt företag, visa vilka ni är, vad ni gör, vad ni står för och vägen fram till idag. har ni något nytt ni vill visa upp, på hemsidan? Med en video fastnar berättelsen och kunden minns dig och ditt företag.

  • Varje företag och organisation har berättelser, ett slags berättarkapital som kan skördas och användas för att utveckla verksamheten och nå framgång och bättre effektivitet.
  • Corporate Storytelling använder berättelser om händelser som är sanna.
  • Organisationer som använder Corporate Storytelling anser att de sanna berättelserna i organisationens kultur kan användas för att stärka organisationen, underlätta rätt rekrytering och addera värden till varor och tjänster. Corporate Storytelling används särskilt för att visa emotionella värden och visa organisationens värderingar.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Storytelling_(näringsliv)

F. Praktiskt filmarbete

Många har aldrig beställt en film och därför hjälper jag gärna till med planeringen och genomförandet av filmen. Det är inte alls så komplicerat (sa hon som cyklade varje dag;)) som mång tror och efter ett inledande samtal kommer vi fram till vilken eller vilka filmer som hjälper era kunder bäst.

 

 

Presentationsfilm

Till exempel: företaget presenteras genom en eller flera intervjuer kombinerat med klippbilder

som visar företaget.

 

Förproduktion

Vi möts och planerar filmen. Vad som är viktigt att få fram, vilka bilder, produkter och vilka personer som kan intervjuas och om det ska vara en intervju. Jag hjälper till med manusskrivning, planering av inspelningsdag och annat praktiskt i samband med filmen.

 

Filmdag

Både en intensiv och fokuserad dag. Eventuell intervju och klippbilder filmas med professionell HD-kamera och övrig teknik.

Filmens längd

1,30 - 3,00.

Efterarbete

Redigering i Final Cut Pro, färg- och ljudbearbetning till färdig film. Jag tipsar också om vilka plattformar som ni ska använda för att få störst nytta av filmen.

Att notera

Kostnader för friköpt musik tillkommer, liksom resor och eventuell boende.